:: دانشگاه خوارزمی برای مشاهده سایت قبلی اینجا را کلیک کنید Kharazmi University ::
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( 3-1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 1-28 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل و تبیین عوامل موثر در شبکه فضایی بازاریابی شیر در نواحی روستایی(مطالعه موردی: روستاهای شهرستان خدابنده استان زنجان)
محمدرضا رضوانی *1، طاهره صادقلو2، حسنعلی فرجی سبکبار3، عبدالرضا رکن الدین افتخاری4
1- استاد و عضو قطب برنامه ریزی روستایی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران ، rrezvani@ut.ac.ir
2- عضو هیات علمی گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد
3- دانشیار و عضو قطب برنامه ریزی روستایی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران
4- دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و عضو قطب برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران
چکیده:   (2078 مشاهده)

بازاریابی محصولات کشاورزی یکی از اساسی­ترین و مهمترین شاخص­های توسعه اقتصاد فضاهای روستایی محسوب می­گردد. در این راستا، شناسایی فاکتورها و مولفه های تاثیرگذار بر فرآیند بازاریابی این محصولات به ویژه در محصولات فسادپذیری نظیر محصولات دامی و تولیدات لبنی می تواند در هدایت و تسهیل فرآیند بازاریابی و کاهش مشکلات و مسائل موجود در این عرصه به ویژه در اجتماعات محلی بسیار راهگشا باشد. شناسایی و تعدیل توزیع فضایی شاخص­های موثر در فرایند بازاریابی محصولی نظیر شیر با در نظر گرفتن تمامی محدودیت­های زمانی و زیستی این محصول، در سطح تولیدکنندگان خرد(سنتی و نیمه مدرن)؛ از مرحله تولید تا عرضه به مصرف­کنندگان مختلف، و برنامه­ریزی برای سازماندهی به توزیع عناصر تعیین کننده در عرصه بازاریابی و بازاررسانی، با بهینه­سازی کاربرد منابع، جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان، و همچنین کاهش مسیرهای بازار از طریق کاهش تاثیر واسطه­گران، افزایش منافع و رشد اقتصادی تولیدکنندگان روستایی را در پی خواهد داشت. بر این اساس شناخت دقیق عوامل شکل دهنده و تسهیل کننده شبکه فضایی بازاریابی محصول شیر و تغییرات فضایی اشکال بازاریابی در مناطق روستایی با تاکید بر عوامل جغرافیایی به عنوان یکی از هدف اساسی در سطوح مختلف تصمیم گیری و مدیریت و برنامه ریزی اقتصاد روستایی کشور مطرح است. بر این اساس سوال اساسی مقاله شناخت عوامل موثر و تبیین کننده شبکه فضایی بازاریابی و تحلیل تغییرات فضایی فرآیند بازاریابی محصول شیر تحت تاثیر این عوامل در مناطق روستایی با پتانسیل اقتصاد دامداری و تولید شیر در شهرستان خدابنده استان زنجان می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش شناسی توصیفی و تحلیلی با بکارگیری داده های پرسشنامه ای، نظرات خبرگان، آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که از بین عوامل سه گانه شناسایی شده در شبکه فضایی بازاریابی شیر، مهمترین عامل از نظر سطوح مختلف تحلیل، عامل عملکردی- رفتاری یا توزیع فضایی عناصر بازاریابی است.

واژه‌های کلیدی: بازاریابی، شبکه فضایی، تحلیل فضایی، نواحی روستایی، شهرستان خدابنده 
متن کامل [PDF 370 kb]   (3126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rezvani M, sadeghloo T, farajisabokbar H, eftekhri A. Spatial Marketing. اقتصاد فضا. 2013; 2 (3) :1-28
URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-1575-fa.html
رضوانی محمدرضا، صادقلو طاهره، فرجی سبکبار حسنعلی، رکن الدین افتخاری عبدالرضا. تحلیل و تبیین عوامل موثر در شبکه فضایی بازاریابی شیر در نواحی روستایی(مطالعه موردی: روستاهای شهرستان خدابنده استان زنجان). اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 1392; 2 (3) :1-28

URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-1575-fa.html

دوره 2، شماره 3 - ( 3-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی
Persian site map - English site map - Created in 0.165 seconds with 833 queries by yektaweb 3460