SPACE ECONOMY & RURAL DEVELOPMENT
اقتصاد فضا و توسعه روستایی
Literature & Humanities
http://serd.khu.ac.ir
1
admin
2322-2131
2588-476X
8
doi
14
4444
13
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
7
23
online
1
fulltext
fa
اثرات بازاریابی محصول گردو بر ویژگی های کارآفرینانه روستاییان شهرستان بافت
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">با توجه به اقتصاد متکی بر کشاورزی اغلب مناطق روستایی، بازاریابی محصولات کشاورزی از اهمیت بالایی در اقتصاد روستاییان برخوردار است.</span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> پژوهش حاضر به</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">دنبال</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">پاسخگویی</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">به این سؤال بوده که بازاریابی در منطقه مورد مطالعه چه تأثیری بر ویژگی کارآفرینانه روستاییان داشته است؟ این تحقیق از نوع کاربردی است که از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده است. شهرستان مورد مطالعه مشتمل بر چهار دهستان است که</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">برای گردآوری داده ­های مورد نیاز از مطالعات کتابخانه ­ای، میدانی و تکمیل پرسشنامه استفاده شده است. <span style="color:black;">تعداد282 بهرهبردار به عنوان نمونه انتخاب شد. پرسشنامه به صورت نمونه­ گیری طبقه­ بندی شده</span> در روستاهای نمونه توزیع گردید. روایی گویه­ ها با روش پیش آزمون و تکمیل 10 درصد از پرسشنامه ­ها بررسی شده و پایایی متغیرها با استفاده از آلفای کرونباخ به میزان 85/0 محاسبه گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرمافزارهای </span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman bold,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> و </span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman bold,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">GIS</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> استفاده شده است. </span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مشخص شد که بین بازاریابی و ویژگی کارآفرینانه روستاییان در سطح 99 درصد رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون مشخص نمود از بین مؤلفه­های مورد بررسی در رابطه با نقش بازاریابی در کارآفرینانه روستاییان از دیدگاه پاسخگویان، مؤلفه </span></span></strong><strong><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">"</span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">بسته­ بندی</span></span></strong><strong><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">"</span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> دارای بیشترین تأثیر و بعد از آن مؤلفه­ های </span></span></strong><strong><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">"</span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ترویج"، "کانال توزیع</span></span></strong><strong><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">"</span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">و </span></span></strong><strong><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">"</span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">فرآیند زیرساخت</span></span></strong><strong><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">"</span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> تأثیر زیادی بر کارآفرینانه روستاییان داشته است.</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">نتایج برازش رگرسیونی نشان می­ دهد که بازاریابی می­ تواند به میزان 94<sub>/</sub>0 در کارآفرینانه روستاییان روستاهای مورد مطالعه مؤثر باشد. </span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">نتایج تحقیق حاکی از آن است که بازاریابی محصول گردو در محدوده مورد مطالعه منجر به بهبود ویژگی­ های کارآفرینانه روستاییان گردیده است.</span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></strong></div>
اقتصاد کشاورزی, کارآفرینی روستایی, بازاریابی, محصولات کشاورزی, شهرستان بافت
1
18
http://serd.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-124&slc_lang=fa&sid=1
سیدحسن
مطیعی لنگرودی
shmotiee@ut.ac.ir
10031947532846002838
10031947532846002838
Yes
محمدرضا
رضوانی
10031947532846002839
10031947532846002839
No
ندا
دهقانی
10031947532846002840
10031947532846002840
No