دوره 3، شماره 9 - ( 8-1393 )                   جلد 3 شماره 9 صفحات 1-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahani H, Rasouli Nia Z, Asdqy Sraskanrvd Z. The Factors of effective on growth of entrepreneurship in rural areas Case: Jaber Ansar District Abdanan. اقتصاد فضا. 2014; 3 (9) :1-16
URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-2148-fa.html
فراهانی حسین، رسولی نیا زکیه، اصدقی سراسکانرود زهرا. عوامل اثرگذار بر رشد کارآفرینی در نواحی روستایی مورد: دهستان جابرانصار در شهرستان آبدانان. اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 1393; 3 (9) :1-16

URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-2148-fa.html


1- استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، farahani54@yahoo.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا برنامه ریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
3- کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی،دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (2077 مشاهده)
کارآفرینی ابزاری است برای برنامه ریزی تا جوامع را به سوی توسعه هدایت نماید. از آنجا که همه ی جوامع یا همه ی افراد درون یک کشور، برای دستیابی به شرایط کارآفرینی، موقعیت مساوی ندارند، باید شرایط لازم را برای توسعه ی کارآفرینی در سرزمین، ایجاد کرد. توجه به کارآفرینی روستایی با نگرش به مشکلات موجود در این نواحی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هدف اصلی این مقاله ارزیابی توسعه پایدار روستایی از منظر کارآفرینی و اشتغال بوده است. ناحیه مورد مطالعه دهستان جابرانصار از بخش مرکزی شهرستان آبدانان می باشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل عاملی با روش تحلیل مولفه های اصلی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل خانوارهای ساکن در 6 روستای دهستان جابر انصار بوده است که تعداد 184 خانوار از طریق فرمول کوکران به عنوان نمونه برای تکمیل پرسشنامه انتخاب شده اند. نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل عاملی نشان می دهد که از بین عامل¬های هشت گانه شناخته شده، اثرگذارترین عامل از لحاظ کارآفرینی و اشتغال در محدوه مورد مطالعه متعلق به عامل زیرساختی و اجتماعی با مقدار ویژه 5.63 می باشد که به تنهایی 17.60 درصد از کل واریانس را تبیین نموده است. عامل های بعدی به ترتیب شامل عامل اقتصادی، دانش و اگاهی، اعتماد به نفس ، خلاقیت فردی، نوآوری و خلاقیت، زیر ساخت فیزیکی و دسترسی به تسهیلات اقتصادی می باشد که در مجموع 72.5 درصد واریانس را تبیین کرده است.
متن کامل [PDF 535 kb]   (1513 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۴۸/۱۰/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb