دوره 12، شماره 43 - ( بهار 1402 )                   جلد 12 شماره 43 صفحات 76-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار گروه علوم دامی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران.
2- کارشناس بخش تحقیقات علوم دامی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمان، ایران.
3- استادیار گروه علوم دامی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران.
4- استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران. ، somnaghavi@ujiroft.ac.ir
5- کارشناس معاونت بهبود تولیدات دامی، سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، کرمان، ایران.
چکیده:   (2493 مشاهده)
برنامه­های آموزشی و ترویجی، ابزار اصلی تحقق هدف­های توسعه کشاورزی و توانمندسازی دامداران می­باشند. این تحقیق، با هدف الگوی پیروی دامداران از آموزش­های ترویج دامپروری در شهرستان­های جنوب کرمان انجام شد. بدین منظـور از دیدمـان تحقیـق کمّی بر پایه بررسی میدانی اسـتفاده شـد. جامعه آماری تحقیق، 250 واحد دامپروی جنوب کرمان بودند که با استفاده از فرمول کوکران،حجم نمونه، 154 واحد برآورد و از این شمار، دامدارانی که در کلاس­های ترویجی شرکت کرده بودند، با استفاده از نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه بود که روایی محتوای آن توسط گروهی از استادان دانشگاه و کارشناسان جهاد کشاورزی و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. از الگوی لاجیت ترتیبی تعمیم­یافته جهت بررسی عوامل مؤثر بر بهره­مندی دامداران از دوره­های آموزشی و ترویجی استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرهای سن دامدار، تحصیلات، رضایت دامدار از فروش و بازاریابی محصولات، نگرش دامدار نسبت به کارشناسان ترویج، شغل اصلی و هزینه خوراک دام، تأثیر معنی­دار بر بهره­مندی دامداران از دوره­های آموزشی و ترویجی دارند. موفقیت برنامه­های ترویجی و رضایت دامداران از این برنامه­ها، در گرو کارکرد بهینه همه­ی عاملان نظام آموزش­های ترویجی می­باشد. بنابراین باید تمهیدات لازم برای دسترسی دامداران به امکا­ن­ها و نهاده­های موردنیاز برای به­کارگیری و استفاده از توصیه­های ترویجی درنظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 1240 kb]   (536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/29 | پذیرش: 1402/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.