دوره 13، شماره 50 - ( 10-1403 )                   جلد 13 شماره 50 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javan F, Mohammadi M. Paradigmatic analysis of the development structures of small tourism businesses in the rural areas of Gilan. serd 2024; 13 (50)
URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-4051-fa.html
جوان فرهاد، محمدی مصطفی. تحلیل پارادایمیک سازه های توسعه کسب و کارهای خرد گردشگری در نواحی روستایی گیلان. اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 1403; 13 (50)

URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-4051-fa.html


1- دانشگاه مازندران ، farhad.javan91@yahoo.com
2- دانشگاه مازندران
چکیده:   (527 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل پارادایمیک سازه­های توسعه­ کسب و کارهای خرد گردشگری در روستاهای گیلان انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و دارای ماهیت تفسیری و تحلیلی و از لحاظ روش در گروه پژوهش­های کیفی قرار دارد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تئوری زمینه­ای و مدل (FBWMاستفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات نیز به دو صورت مطالعات اسنادی و کتابخانه­ای و مصاحبه و پرسشنامه است. جامعه آماری در پژوهش حاضر نیز شامل متخصصان و نخبگان در حوزه مطالعاتی (گردشگری) و کارآفرینان روستایی در حوزه گردشگری در روستاهای هدف هستند. به منظور گردآوری جامعه نمونه از روش نمونه­گیری هدفمند (تا زمان اشباع نتایج) صورت گرفت، که در نهایت تعداد (35) نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد.
یافته‌ها: مقولات (شناخت روستاییان نسبت به مشاغل گردشگری، اعتبارات بانکی، شبکه تعامل در روستا)، به عنوان سازه­های علی؛ مقولات (اطلاع­رسانی به روستاییان، کاهش فساد و تبعیض، مدیریت یکپارچه و برنامه­ریزی کارآمد) به عنوان سازه­های مداخله­گر، مقولات (تامین زیرساخت­ها در روستا، توسعه سرمایه انسانی، کاهش بروکراسی و تشریفات و قوانین منعطف) به عنوان سازه­های زمینه­ای معرفی شدند. همچنین از بین سازه­های علی، شناخت روستاییان نسبت به مشاغل گردشگری با مقدار وزن 321/0، در سازه­های مداخله­گر؛ مدیریت یکپارچه با مقدار وزن 314/0، در سازه­های زمینه­ای، تامین زیرساخت­ها در روستا با مقدار وزن 320/0 بیشترین میزان تاثیرگذاری را در توسعه کسب و کارها به خود اختصاص داده­اند. سپس 4 راهبرد (گردهم­آیی بین متخصصان، کارشناسان و مدیران سازمان­های مرتبط با گردشگری در راستای توسعه کسب و کارهای خرد در روستاها، برگزاری کارگاه­های آموزشی برای روستاییان برای بهبود کسب و کار و نحوه تعامل با گردشگران، مطالعات پژوهشی در خصوص نیازسنجی خدمات و زیرساخت­های گردشگری در روستاهای گیلان با دید سیستماتیک و حمایت از کسب و کارهای فعالان گردشگری) و 3 پیامد (گردشگری پایدار در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و زیست­محیطی در روستاها، تغییر رویکرد روستاییان نسبت به اشتغال در روستا با تمرکز بر گردشگری، ترسیم الگوی کسب و کار گردشگری بر اساس تجربه زیستی روستاییان گیلان)؛ حاصل از توسعه کسب و کارهای خرد گردشگری در روستاهای گیلان مطرح شد.
نتیجه‌گیری: گردشگری و کسب‌وکارهای مرتبط با آن در مناطق روستایی، در پاسخ به نیازهای گردشگران و سایر عوامل، به یک پدیده جهانی بدل شده است که توسعه آن تحت تأثیر عوامل گوناگون قرار دارد. از این رو، شناخت سازه­ های توسعه کسب‌وکارهای خرد گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این شناخت می‌تواند در حل مشکلاتی همچون نابرابری‌های رو به رشد، افزایش سریع جمعیت و نرخ بیکاری فزاینده در مناطق روستایی استان گیلان نقش بسزایی ایفا کند
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/9 | پذیرش: 1403/12/19

فهرست منابع
1. اکبری سامانی، ناهید؛ بدری، علی و رضوانی، محمدرضا (1399). ارزیابی اکوسیستم کارآفرینی گردشگری روستایی (مورد مطالعه: استان تهران). پژوهش های روستایی، 11(3)، 556-575. https://doi.org/ 10.22059/jrur.2020.294235.1435 [DOI:10.22059/jrur.2020.294235.1435]
2. بلالی، مریم؛ معین فرد، محمدرضا؛ حامدی نیا، محمدرضا و امیر احمدی، ابولقاسم (1397). بررسی دیدگاه مدیران و کارشناسان در مورد توسعه صنعت گردشگری ورزشی در استان خراسان رضوی، نشریه مدیریت ورزشی، 4(13)، 121-285. [DOI:10.22059/jsm.2012.28720]
3. جوان، فرهاد (1400). تبیین نظام توزیع منافع گردشگری در ناحیه روستایی رضوانشهر، روستا و توسعه پایدار فضا، 2(2)، 69-94. https://doi.org/ 10.22077/vssd.2021.4838.1050 [DOI:10.22077/vssd.2021.4838.1050]
4. چراغی، مهدی (1401). راهبردهای توسعه کسب و کارهای گردشگری روستایی مطالعه موردی: استان زنجان. پژوهش های جغرافیای اقتصادی. 3(7)، 42-63. [DOI:20.1001.1.27173747.1401.3.7.3.8]
5. حیدری چیانه، رحیم (1393). مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری، تهران: انتشارات سمت.
6. رضوانی، محمدرضا (1394). توسعه گردشگری روستایی (با رویکرد گردشگری پایدار)، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
7. سامیان، مسعود؛ موحدی، رضا و انصاری، الهام (1394). بررسی راهکارهای ایجاد کسب و کارهای خرد روستایی با تاکید بر کارآفرینی روستایی، فصلنامه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی. 13(47)، 37-41.
8. سجاسی قیداری، حمدالله؛ شایان، حمید و حسینی کهنوج، رضا (1397). شناسایی عوامل موثر بر شکست کسب و کارهای کارآفرینان محلی با روش تئوری بنیانی و رویکرد آینده پژوهی (مطالعه موردی: گلخانه‌داران مناطق روستایی شهرستان جیرفت). برنامه ریزی و آمایش فضا. 22(1)، 154-186. https:// hsmsp.modares.ac.ir/article-21-16099-fa.html
9. فرزین، محمدرضا؛ حسن پور، محمود؛ محمودزاده، سید مجتبی و عرب مازار ِزدی، علی (1399). تحلیلی نهادگرایانه بر فضای کسب و کار و کارآفرینی بخش گردشگری ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 15(50)، 1-34. [DOI:10.22054/tms.2020.42394.2139]
10. عبداله زاده، غلامحسین و خواجه شاهکویی، علیرضا (1392). شناسایی و تبیین عوامل موثر بر موفقیت کسب و کارهای گردشگری در نواحی روستایی (مورد مطالعه: روستای زیارتی شهرستان گرگان)، نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 5(2)، 93-108. [DOI:20.1001.1.66972251.1392.5.2.6.1]
11. عنابستانی، علی اکبر و اکبری، محمدحسن (1391). ارزیابی طرح‌های هادی و نقش آن در توسعه کالبدی روستا از دیدگاه روستائیان (مطالعه موردی: شهرستان جهرم). پژوهش های جغرافیای انسانی، 44(4)، 93-110. https://doi.org/ 10.22059/jhgr.2013.29386 [DOI:10.22059/jhgr.2013.29386]
12. طیبی، علی؛ پرهیزگار، محمد مهدی؛ امینی، محمد تقی و شیرمحمدی، یزدان. (1400). طراحی و تبیین الگوی کسب و کارهای گردشگری با رویکرد توسعه پایدار، برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 10(36)، 219-244. [DOI:10.22080/JTPD.2021.19291.3329]
13. کاویانی، ابوطالب؛ رحمانی، بیژن؛ رضویان، محمدتقی و علیپور نخی، عباس (1397). ارزیابی نقش و تاثیر توسعه ی فضای کسب و کار کارآفرینی گردشگری در جهت دستیابی به توسعه پایدار روستایی (نمونه موردی: دهستان استرآباد جنوبی در شهرستان گرگان)، فصلنامه نگرش های نو در جغرافیای انسانی. 10(38)، 251-275. [DOI:20.1001.1.66972251.1397.10.2.28.8]
14. کریم زاده، حسین و ولائی، محمد (1400). تحلیل نقش توسعه گردشگری در رونق کسب و کارهای خرد روستایی مطالعه موردی: در دهستان باروق شهرستان میاندوآب. فصلنامه گردشگری و توسعه، 10(3)، 147-166. [DOI:10.22034/JTD.2021.207527.1868]
15. محسنی، رضاعلی (1388). گردشگری پایدار در ایران، کارکردها، چالش ها و راهکارها، مجله فضای جغرافیایی، 9(28)، 171-149.
16. مرادی، محمود؛ بهادرانی، بتول؛ ضیایی، محمود و اکبراقلی، فرحناز (1401). تبیین فضای خوشه های گردشگری با تاکید بر کسب و کارهای کوچک روستایی در ناحیه طبس، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 13(50)، 17-39. [DOI:10.22069/JEAD.2023.21802.1763]
17. مودودی‌ارخودی، مهدی؛ فردوسی، سجاد و نجفی، عصمت (1403). عوامل موثر بر بازاریابی گردشگری در مناطق روستایی (مورد مطالعه: مناطق روستایی شهرستان قائنات). نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 11(1)، 101-124. [DOI:10.22069/JEAD.2023.21802.1763]
18. مقصودی، مهران؛ شمسی‌پور، علی‌‌اکبر؛ نوربخش، سیده‌فاطمه و یزدان‌پناه اسرمی، مهدی (1391). تحلیل و ارزیابی پتانسیل‌ها و راهبردهای توسعه‌ی اکوتوریسم در منطقه‌ی مرنجاب، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 3(7)، 25-41. https:// https://jargs.hsu.ac.ir/article_161300.html
19. نجفی کانی، علی اکبر؛ نجفی، کبری. (1400). ظرفیت سنجی گردشگری روستایی و نقش آن در توسعه فضایی و اقتصادی نواحی ییلاقی، مورد بخش مرکزی شهرستان دماوند. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 10 (35)، 69-90. https:// 20.1001.1.23222131.1400.10.35.3.1
20. Abby, L. Geifrey, W. (2006). Planning tourism employment: a developing county perpective. Tourism Mangement, 27, 159-170. [DOI:10.1016/j.tourman.2004.08.004]
21. Abdullahzadeh, Gh., and Khajeh Shahkoui, A. (2012). Identifying and explaining factors affecting the success of tourism businesses in rural areas (case study: Pilgrimage village of Gorgan couny), New attitudes in human geography, 5(2), 93-108. (in Persian) [DOI:20.1001.1.66972251.1392.5.2.6.1]
22. Akbari Samani, N., Badri, S. A., rezvani, M. R., & Salmani, M. (2020). Performance Evaluation of Elements of Rural Tourism Entrepreneurship Ecosystem; Case Study: Tehran Province. Journal of Rural Research, 11(3), 556-575. (in Persian) [DOI:20.1001.1.20087373.1399.11.3.11.4]
23. Alhammad, F. A. (2019). Trends in Tourism Entrepreneurship Research: A Systematic Review. Jordan Journal of Business Administration, 6(1): 207-330. [DOI:10.13140/RG.2.2.13838.38723]
24. Anabestani, A., & Akbari, M. H. (2013). Assessment of Rural Guidance plans and Its Role in Rural Physical Development from the Villagers’View (Case Study: Jahrom County). Human Geography Research, 44(4), 93-110. (in Persian) [DOI:10.22059/JHGR.2013.29386]
25. Belali, M., Moinfard, M., Hamediniya, M., & Amirahmadi, A. (2012). The Viewpoints of Managers and Experts on the Development of Sport Tourism Industry in Khorasan Razavi. Sport Management Journal, 4(13), 185-202. (in Persian) [DOI:10.22059/jsm.2012.28720]
26. Booth, P., Chaperon, S. A., Kennell, J. S., & Morrison, A. M. (2020). Entrepreneurship in island contexts: A systematic review of the tourism and hospitality literature. International Journal of Hospitality Management, 85: 102438. [DOI:10.1016/j.ijhm.2019.102438]
27. Cheraghi, M. (2022). Rural Tourism Business Development Strategies (The Case of study: Zanjan province). Economic Geography Research, 3(7), 42-63. (in Persian) [DOI:20.1001.1.27173747.1401.3.7.3.8]
28. Christina, B., Neelufer, A. and AlAmri, S. (2014). Challenges and barriers encountered by the SMEs owners in Muscat. Journal of Small Business and Entrepreneurship Research, 12(3): 1-13. https://eajournals.org/ijsber/vol-2issue3september-2014/challenges-barriers-encountered-smes-owners-muscat/
29. Chen,B., Qiu, Z.Usio N, Nakamura K. (2018). Tourism Imapact on Rural Livelhood in the Sustainabilitty of on Aging Community in Jpan. Sustainabilitty. 10 (8). 2896.
30. https://www.mdpi.com/2071-1050/10/8/2896
31. Delić, A., & Perić, D. (2018). Influence of Business Ecosystem on Rural Tourism Development. In Interdisciplinary Management Research. 12(3), 78-93. https://www.croris.hr/crosbi/publikacija/prilog-skup/663430
32. Dins,I. Simoes, O. Cruz, C. Teodor, A. (2019). Understanding the impact of intenntions in the adoption of local development parties by rural tourism hosts in Portugal. Journal of rural Studies. 72. 92-103. [DOI:10.1016/j.jrurstud.2019.10.002]
33. Fahimi, A. Akbari, S. Seraj, M. Akadiri, A. C. (2018). Testing the role of tourism and human caoital development in economic growth. A. panel causality study of micro states. Tourism Management Perpective, 28. 62-70. [DOI:10.1016/j.tmp.2018.08.004]
34. Farzin, M. R., Hassan Pour, M., Mahmoud Zadeh, S. M., & Arab Mazar Yazdi, A. (2020). An institutional Analysis of Tourism Business Environment and Entrepreneurship of Iran. Tourism Management Studies, 15(50), 1-34. (in Persian) [DOI:10.22054/tms.2020.42394.2139]
35. Festus, I. A., & Omoboye, I. F. (2015). Rural Tourism in Ekiti State, Nigeria: Issues, Trajectories, Opportunities Entrepreneurship and Implications for Rural Business Development. American Journal of Tourism Management, 4 (1), 18-25. https://www.semanticscholar.org/paper/Rural-Tourism-in-Ekiti-State%2C-Nigeria%3A-Issues%2C-and-Festus Omoboye/fb0e3cd3ee4a95eb9428efab87a12127020be9d9
36. Heydari Chianeh, R. (2013). The basics of tourism industry planning. Tehran: Samt Publications. (in Persian).
37. Hjalager, A. M., Kwiatkowski, G., & Østervig Larsen, M. (2018). Innovation gaps in Scandinavian rural tourism. Scandinavian Journal of Hospitality & Tourism, 18(1), 1-17. [DOI:10.1080/15022250.2017.1287002.]
38. Jaffar, M. Rasoolimanesh, S. M. (2015). Tourism growth and entrepreneurship. Empirical analysis of development of rural highlands, Tourism Management Perspectives, 14. 17-24. [DOI:10.1016/j.tmp.2015.02.001]
39. Jiménez-García, M., Ruiz-Chico, J., Peña-Sánchez, A. R., & López-Sánchez, J. A. (2020). A Bibliometric Analysis of Sports Tourism and Sustainability (2002–2019). Sustainability, 12(7): 2840. [DOI:10.3390/su12072840]
40. Jones, P., Ratten, V., & Hayduk, T. (2020). Sport, fitness, and lifestyle entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 1-11. [DOI:10.1007/s11365-020-00666-x]
41. Javan, F. (2021). The Explantion of Tourism Benefits System Distribution Rezvanshahr Rural Area. Village and Space Sustainable Development, 2(2), 69-94. [DOI:10.22077/vssd.2021.4838.1050]
42. Karimzadeh, H., & Valaei, M. (2021). Analyzing the Role of Tourism Development in Boosting Small Rural Revenues Case Study: Barough District, Miandoab County. Journal of Tourism and Development, 10(3), 147-166. (in Persian) [DOI:10.22034/JTD.2021.207527.1868]
43. Kaviani, A., Rahmani, B., Razovian, M. T., and Alipour Nakhi, A. (2017). Evaluating the role and impact of the development of tourism entrepreneurship business environment in order to achieve sustainable rural development (case example: Southern Estrabad district in Gorgan county), New Attitudes Quarterly in Human Geography. 10(38), 251-275. (in Persian) [DOI:20.1001.1.66972251.1397.10.2.28.8]
44. Krittipat, P., Parinya, N. (2018). Data mining approach for arranging and clustering the agrotourism activities in orchard, Kasetsart Journal of Social Sciences 39 pp407-413, journal homepage. http://www. elsevier. Com/locate/kjss.
45. Galvao, Anderson Rie et al. (2020). Staleholders role in entrepreneurship education and training programmes with impacts on regional development. Journal of Rural Studies. 74.169.
46. https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2020JRurS..74..169G/abstract
47. Guo, S. & Zhao, H. (2017). Fuzzy best-worst multi-criteria decision-making method and its applications. Knowledge-Based Systems, 121(2), 23-31. https://faratarjome.ir/u/media/shopping_files/store-EN-1517825934-6043.pdf
48. Maghsodi, M., Shamsipour, A., Noorbakhsh, F., & Yazdan Panah Esrami, M. (2012). Analyzing and evaluating the potentials and strategies of ecotourism development in Maranjab region. Journal of Arid Regions Geographic Studies, 3(7), 25-41. (in Persian)
49. Maksimovic, M., Mihajlovic, D., & Urosevic, S. (2015). Economic effects of rural tourism in Eastern Serbia based on the concept of sustainable development. Quaestus, (6), 41. https://link.springer.com/article/10.1007/s11365-020-00666-x
50. Melichová, K., & Majstríková, Ľ. (2017). Is Rural Tourism a Perspective Driver of Development of Rural Municipalities? The Case of Slovak Republic. Acta regionalia et environmentalica, 14 (1), 1-6. [DOI:10.1515/aree-2017-0001]
51. Mododi Arkhodi, M., Ferdowsi, S., & Najafi, E. (2024). Factors Affecting Tourism Marketing in Rural Areas (Rural Areas of Qaenat County as a Case Study). Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development. 11(1), 101-124. (in Persian) [DOI:10.22069/JEAD.2023.21802.1763]
52. Mohseni, R. A. (2009). Sustainable tourism in Iran, its functions, challenges and solutions, Journal of Geographical Space. 9(28), 149-171. (in Persian)
53. Moradi, M., Bahadorani, B., Ziaei, M., & Akbaragheli, F. (2023). Spatial Explanation of Tourism Clusters with an Emphasis on Small Businesses in Rural Areas of Tabas Region. Journal of Arid Regions Geographic Studies, 13(50), 39-17. (in Persian) [DOI:10.22034/JARGS.2023.373969.0]
54. Pardo, C, & Alfonso, W, (2017). Applying ‘attribution theory’ to determine the factors that lead to the failure of entrepreneurial ventures in Colombia. Journal of Small Business & Enterprise Development, 13(4), 58-64. [DOI:10.1108/JSBED-10-2016-0167]
55. Paresishvli, O. Kvaratskhelia, L. Mirzaeva, V. (2017). Rural tourism as a promisisng trend of small business in Georgia: Topicality, capabilies Peculiaritites, Annals of Agraians Science. 15(3). 344-348. [DOI:10.1016/j.aasci.2017.07.008]
56. Perfetto, M. C., & Vargas-Sánchez, A. (2018). Towards a Smart Tourism Business Ecosystem based on Industrial Heritage: research perspectives from the mining region of Rio Tinto, Spain. Journal of Heritage Tourism, 13(6), 528-549. [DOI:10.1080/1743873X.2018.1445258.]
57. Rezvani, M. (2014). Development of rural tourism (with a sustainable tourism approach). Tehran University Press, second edition. (in Persian)
58. Riensche, M., Castillo, A., Flores-Díaz, A., & Maass, M. (2015). Tourism at Costalegre, Mexico: An ecosystem services-based exploration of current challenges & alternative futures. Futures, 66(3), 70-84. [DOI:10.1016/j.futures.2014.12.012]
59. Rezaei, J. (2015). Best-worst multi-criteria decision-making method. Omega, 53(1), 49-57
60. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0305048314001480
61. Samian, M., Movhedi, R., and Ansari, E. (2014). Examining solutions for creating small rural businesses with an emphasis on rural entrepreneurship. the quarterly journal of agricultural engineering and natural resources. 13(47), 37-41. (in Persian)
62. Sarosa, S. (2007). The information technology adoption process within Indonesian small and medium enterprises. University of Technology, Sydney.
63. Sojasi Qeidari, H., shayan, H., Hosseini Kahnooj, S. R. (2018). Identifying Factors Affecting on Entrepreneurs Local Business Defeat by Fundamental Theory and Futuristic Approach. MJSP, 22 (1):154-186. (in Persian) http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-16099-fa.html
64. Stabler, M.J. Papatheodoro, A. Sinclair. M.T. (2010). The economics of tourism Abingdon: Routledge.
65. Streimikiene, D., Svagzdiene, B., Jasinskas, E., Simanavicius, A. (2021). Sustainable tourism development and competitiveness: The systematic literature review. Sustainable Development, 29(1), 259-271. [DOI:10.1002/sd.2133]
66. Tayebi, A., Parhizghar, M., Amini, M. T., & Shermohammadi, Y. (2021). Designing and explaining the model of tourism businesses with a sustainable development approach. Journal of Tourism Planning and Development, 10(36), 219-244. (in Persian) [DOI:10.22080/JTPD.2021.19291.3329]
67. Widyaningsih, H., Yulianti, E., Hernawan, H., & Yusmawati, Y. (2020). February. The Impact of Sport Tourism as a Tourism Sector Analysis in Kepulauan Seribu, Indonesia. In 4th International Conference on Sport Science, Health, and Physical Education (ICSSHPE 2019) Atlantis Press. 50-52. [DOI:10.2991/ahsr.k.200214.014]
68. Zhang, M., Macpherson, A., & Jones, O. (2006). Conceptualizing the learning process in SMEs Improving innovation through external orientation. International Small Business Journal, 24 (3): 299-323. [DOI:10.1177/0266242606063434]
69. Zhou, J. (2021). Statistical RESEARVH ON THE Development of Rural Tourism Economy Industry under the Background of Big Data. Mobile Information Systems. (3): 1-11.
70. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1155/2021/9152173

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb