TY - JOUR T1 - TT - تحلیل فرصت های کارآفرینی در گردشگری روستایی استان البرز JF - serd JO - serd VL - 6 IS - 0 UR - http://serd.khu.ac.ir/article-1-2975-fa.html Y1 - 2018 SP - 45 EP - 58 N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرصت­های کارآفرینی در حوزه گردشگری روستایی، به شناخت امکان راه­اندازی کسب و کارهای مرتبط با این حوزه پرداخته است. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان حوزه گردشگری به تعداد 20 نفر بوده که با شیوه گلوله برفی انتخاب شده است. روش تحلیل داده ­ها در این مرحله کدگذاری در سه گام کدگذاری اولیه، کدگذاری باز و کدگذاری محوری بوده است. در مرحله کمّی، پرسشنامه ­ای تهیه و در اختیار 108 نفر از متخصصان و کارآفرینان قرارگرفته است. با استفاده از تحلیل عاملی مدل تأیید شد و با استفاده از آزمون فریدمن فرصت­های کارآفرینانه اولویت­بندی گردید. نتایج نشان داد در روستاهای استان البرز فرصت­های کارآفرینی در راستای جاذبه­های طبیعی و تفریحی در اولویت قرار دارد و بعد از آن گردشگری بومی و سوغات و صنایع دستی قرار دارد. همچنین اینکه، راه اندازی جاده­های طبیعت ­گردی و راه ­اندازی خانه­ های روستایی با جزئیات زندگی روستایی از مهم­ترین فرصت­ های شناسایی شده جهت راه­اندازی کسب­وکار در حوزه گردشگری روستایی است. M3 ER -