SPACE ECONOMY & RURAL DEVELOPMENT
اقتصاد فضا و توسعه روستایی
Literature & Humanities
http://serd.khu.ac.ir
1
admin
2322-2131
2588-476X
8
doi
14
4444
13
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
7
26
online
1
fulltext
fa
تحلیل اثرات سرمایه اجتماعی در رونق گردشگری طبیعی روستاهای هدف استان مازندران
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><a name="OLE_LINK6"></a><a name="OLE_LINK72"></a><a name="OLE_LINK71"></a><a name="OLE_LINK18"></a><a name="OLE_LINK19"></a><a name="OLE_LINK48"></a><a name="OLE_LINK57"></a><a name="OLE_LINK24"></a><a name="OLE_LINK23"></a><a name="OLE_LINK50"></a><a name="OLE_LINK51"><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف از این پژوهش، تحلیل راهبردی جایگاه سرمایه اجتماعی در رونق گردشگری طبیعی مردم‏نهاد در استان مازندران است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و ترکیبی است که در فاز کمی به روش توصیفی ـ همبستگی و با استفاده از فن پیمایش و در فاز کیفی با استفاده از فن </span></span></span></strong></a><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;">SWOT</span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> انجام شد. جامعه آماری، روستاهای هدف گردشگری و ساکنان مناطق روستایی این روستاها در استان مازندران بوده است (19345=</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;">N</span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">). حجم نمونه بر اساس آماره کوکران، 207 نفر برآورد گردید. جامعه آماری در فاز کیفی، کارشناسان گردشگری طبیعی مازندران بودند که به صورت هدفمند، 11 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار اندازه‏گیری در فاز کیفی، مصاحبه عمیق و در فاز کمی، پرسشنامه‏ محقق‏ساخت و از نوع بسته‏پاسخ بود که روایی آن با استفاده از نقطه نظرات پانلی از متخصصان محقق گردید. پایایی دسته گویه‏های آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، بین دیدگاه روستاییان از سرمایه اجتماعی و هر یک از اجزای توسعه گردشگری طبیعی مردم‏نهاد رابطه مثبت و معنی‏داری وجود دارد. همچنین، آن دسته از روستاییانی که در سازمان‏های محلی عضو بودند نسبت به روستاییانی که عضو نبودند، از سطح سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی بیشتری برخوردار بودند. علاوه بر این، نتایج تحلیل نشان داد، برای توسعه گردشگری طبیعی مردم‏نهاد لازم است اقدامت حمایتی از سوی سازمان‏های گروگزار با توجه به ابعاد اجتماعی صورت گیرد و اعتبارات لازم جهت توسعه ساختاری و فیزیکی گردشگری طبیعی مردم‏نهاد لحاظ شود. </span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong></div>
اقتصاد روستایی, سرمایه اجتماعی, گردشگری طبیعی مردم نهاد, گردشگری روستایی, مازندران
211
234
http://serd.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-170&slc_lang=fa&sid=1
عزت اله
غزانی
10031947532846004056
10031947532846004056
No
دانشآموخته کارشناسیارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
مسعود
بیژنی
mbijani@modares.ac.ir
10031947532846004057
10031947532846004057
Yes
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
محمد
چیذری
10031947532846004058
10031947532846004058
No
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران