SPACE ECONOMY & RURAL DEVELOPMENT
اقتصاد فضا و توسعه روستایی
Literature & Humanities
http://serd.khu.ac.ir
1
admin
2322-2131
2588-476X
8
doi
14
4444
13
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
8
2
online
1
fulltext
fa
عوامل اثرگذار بر گسترش گردشگری خانه های دوم مورد: دهستان میانبند در شهرستان نور
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">گردشگری خانههای دوم یکی از الگوهای مهم گردشگری در نواحی روستایی است که به طور چشمگیری در حال افزایش است. در پژوهش حاضر تاثیر ویژگیهای طبیعی، فاصله و دسترسی، وضعیت اقتصادی گردشگران و همچنین گرایش ذهنی و عملی به فراغت و تفریح را به عنوان عوامل تاثیر گذار بر گردشگری خانههای دوم دهستان میانبند در شهرستان نور مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه گردشگرانی تشکیل میدهند که در تابستان 1397 از دهستان میانبند بازدید کرده­اند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران</span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">384 نفر محاسبه شد. برای</span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">جمعآوری</span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">دادهها</span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">از پرسشنامه استفاده شد و ضریب آلفاکرونباخ برای پرسشنامه 89/0 بدست</span></span></strong><strong><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:times new roman bold,serif;"></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">آمد که قابلیت پایایی پرسشنامه را تایید میکند. برای بررسی فرض نرمال بودن دادههای پژوهش از آزمون کلموگروف-اسمیرنف و برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شدهاست. </span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">عوامل مورد بررسی در پژوهش حاضر جزء انگیزههای اصلی در گردشگری خانههای دوم روستایی میباشند و از آنجایی که سالانه بر تعداد این خانهها در تمامی نقاط روستایی کشور افزوده میشود، </span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;">بررسی و شناخت دقیق این عوامل موجب ارائه راهکارهای مناسب جهت حفاظت از بافت و فرهنگ روستایی و استفاده بهینه از این فضاها </span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;">میگردد.</span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">نتایج پژوهش نشان داد تمامی عوامل مورد بررسی بر گردشگری خانههای دوم تاثیر گذار است و به ترتیب وضعیت اقتصادی گردشگران، ویژگی های طبیعی، گرایش ذهنی و عملی به فراغت و تفریح و فاصله و دسترسی بیشترین شدت اثر را بر گردشگران داشته است.</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></div>
گردشگری روستایی, گردشگری خانههای دوم, دهستان میانبند
67
82
http://serd.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-212&slc_lang=fa&sid=1
مصطفی
محمدی
m.mohammadi@umz.ac.ir
10031947532846004400
10031947532846004400
Yes
استادیار دانشگاه مازندران، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
شکوفه
اسدی
10031947532846004401
10031947532846004401
No
کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی موسسه غیرانتفاعی سمنگان، موسسه آموزش عالی سمنگان، مازندران، ایران