Volume 14, Issue 53 (12-2025)                   serd 2025, 14(53): 0-0 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safari ali-akbari M. Explaining the Role of the Creative Economy in the Development of Rural Entrepreneurship in Sonqor County (Kordistan, Iran). serd 2025; 14 (53)
URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-3966-en.html
Department of Geography, Payame Noor University, Iran , safarimasood@pnu.ac.ir
Abstract:   (32 Views)
Objective: The purpose of the present study is to explain the role of the rural creative economy in the development of rural entrepreneurship in Sonqor County (Iran).
Methods: This applied research employed a descriptive–analytical approach. The statistical population consisted of all experts and specialists in the field of rural entrepreneurship development in Sonqor County, numbering 43 individuals. Because the population size was small, a full census sampling method was used, and the entire population (43 individuals) was selected as the sample. The research instruments included two questionnaires on the creative economy and rural entrepreneurship, with 12 and 19 items, respectively. The validity of the questionnaires was confirmed using face and construct validity, and the reliability was approved through Cronbach’s alpha (0.79). The collected data were analyzed using structural equation modeling (SEM) and path analysis through PLS software.
Results: The results show that the proposed model explaining the role of the rural creative economy in the development of rural entrepreneurship in Sonqor County has a good level of fit. Overall, the creative economy has a positive and significant effect on rural entrepreneurship, with an impact coefficient of 0.38 and a critical value of 3.97. Furthermore, the creative economy has a positive and significant effect on: supportive policies (β = 0.39; t = 3.87), extension and training programs (β = 0.36; t = 4.07), infrastructure (β = 0.34; t = 3.48), environmental capacities (β = 0.37; t = 3.63), and collaborative/participatory economy (β = 0.45; t = 5.56).
Conclusions: If the creative economy is pursued in the rural areas of Sonqor County and the full potential of villages- particularly ideas and innovations- is utilized, the foundation will be laid for active participation and continuous effort among rural residents. Consequently, rural areas will experience improved conditions for entrepreneurship.

     
Type of Study: Research | Subject: General
Received: 2023/11/14 | Accepted: 2025/06/29

References
1. ازکیا، مصطفی و غفاری غلامرضا (1383). توسعه روستایی با تأکید بر جامعه روستایی ایران. تهران: نشر نی.
2. اکبرپور، محمد (1395). نقش و عملکرد توانمندسازی روستاییان در کارآفرینی مناطق روستایی (مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان هشترود). جغرافیا و پایداری محیط، 6(1)، 51-66.
3. اکبری، عسگر (1401). نقش اقتصاد خلاق در کارآفرینی و درآمدزایی کتابخانه‌های عمومی: مرور نظام مند، فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 28(2)، 16-1.
4. آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول و قنواتی، مهدی (1391). مدل سازی مسیری-ساختاری در مدیریت: کاربرد نرم‌افزار Smart PLS، تهران: نگاه دانش.
5. آغی نژاد، اسداله (1399). نقش کارآفرینی در توسعه معیشت پایدار روستایی، اولین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری.
6. باقر زاده هوشمندی، کمال و طالب مرنه، هاینه ( ۱۳۹۶)، چالش‌های توانمند سازی دولت در توسعه کار آفرینی روستایی، هفتمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی تبریز.
7. پورکریمی، بهاره و صبوری، محمدصادق (1390). نقش کارآفرینی در توسعه پایدار روستایی، اولین همایش ملی راهبردهای دستیابی به کشاورزی پایدار، اهواز.
8. جلال پور، سیده صدیقه (1395). اقتصاد خلاق و کارآفرینی: مقایسه ای از فعالیت‌های صورت گرفته از دو کشور ایران و مالزی، اولین همایش ملی اقتصاد خلاق، تهران.
9. حسینی نیا، سیداحمد (1399). جغرافیای خوشه های اقتصاد خلاق شهری (مورد مطالعه: شهرهای بریتانیا)، ششمین همایش ملی پژوهش‌های نوین در حوزه علوم انسانی، اقتصاد و حسابداری ایران، تهران.
10. حسینی، سید سامان؛ تجن جاری، ناصر؛ عباسی، زهرا و اکبری، خلیل ( ۱۳۹۵)، بررسی نقش مدیریت دانش بر کارآفرینی روستایی (مطالعه موردی روستاهای بالاخیابان لیتکوه آمل -استان مازندران)، اولین جشنواره ملی دستاوردهای دانشگاهی در کارآفرینی روستا، تهران، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی.
11. خدابنده لو، هاجر؛ علیزاده طولی، محمد و بهمنی، رحیمه (۱۳۹۳). نقش مدیریت روستایی در توسعه کارآفرینی، کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، راهکارها و چالش‌ها با محوریت کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری، تبریز، دبیرخانه دائمی‌کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، راهکارها و چالش‌ها.
12. خسروی‌پور، بهمن و کریمی، نرگس (۱۳۹۸). تحلیل عوامل تاثیرگذار در کارآفرینی زنان روستایی، فصلنامه جغرافیا و روابط انسانی، 2 (1)، 105-95.
13. رحیمی، معصومه (1401). بررسی مولفه های اقتصاد خلاق و اقتصاد مبتنی بر نفت، اولین کنگره دانشجویان حقوق، علوم سیاسی و علوم اجتماعی، تهران.
14. سالاری پور، علی اکبر؛ علیزاده جورکویه، فرنگیس؛ فریدی فشتمی، عالیه و یوسفی ماتک، حمیدرضا (1401). شناسایی ظرفیت‌های توسعه کسب‌و‌کارهای خلاق روستایی از طریق گردشگری کشاورزی (مطالعه موردی: روستای هنده‌خاله). گردشگری و اوقات فراغت، 7(13), 21-36.
15. شرقی، طاهره و باقری، فاطمه سادات (۱۳۹۸). تحلیل مولفه آموزش در توسعه کارآفرینی در توسعه کارآفرینی روستا ازدیدگاه کارآفرینان روستایی مطالعه موردی: شهرستان شازند استان مرکزی، کنفرانس بین المللی علوم کشاورزی، محیط زیست، توسعه شهری و روستایی، گرجستان، دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل گرجستان.
16. شریفان دهکردی، سیاوش و طبرسا، غلامعلی (1396). کارآفرینی در سازمان‌های هوشمند،کنفرانس سالانه پارادایم های نوین مدیریت در حوزه هوشمندی، تهران.
17. عزیزی، محمد و ترکشاوند، حسین (1395). نقش سرمایه کارآفرینی و اقتصاد خلاق در توسعه منطقه‌ای ( با چشم‌انداز سرمایه فکری)، اولین همایش ملی اقتصاد خلاق، تهران.
18. علوی زاده، امیر محمد (1396). کارآفرینی و نقش آن در توسعه پایدار روستایی (مطالعه موردی: استان ایلام)، فرهنگ ایلام، 18(57-56)، 1-21.
19. عنابستانی، علی اکبر و جوانشیری، مهدی (1396). بررسی نقش سرمایه ی انسانی بر شکل‌گیری اقتصاد خلاق و کارآفرینی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان بینالود)، همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در ایران، سبزوار.
20. فرهاد، عزیزاله و حسین زاده، جواد (۱۳۹۶). اقتصاد خلاق در ایران. نشر آماره.
21. قادرمزی، حسین (۱۳۹۸). واکاوی نقش کارآفرینی کشاورزی در اشتغال و توسعه‌ روستایی، فصلنامه جغرافیا و روابط انسانی، 1 (4)، 201-188.
22. لشکری زاده، مریم (1400). نقش اقتصاد خلاق در رشد اقتصادی کشورهای منتخب. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 13(50)، 265-278.
23. لطفی زاده، فرشته؛ جوان، بهمن و جوان، فرهاد (۱۳۹۸). تحلیل اثرات کارآفرینی در توسعه اقتصادی سکونتگاه‌های روستایی شهرستان رضوانشهر، پنجمین همایش بین المللی مدیریت، روانشناسی و علوم انسانی با رویکرد توسعه پایدار، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
24. محمد کاظمی، رضا؛ صادقی اردوبادی، بهنام و حسینی نیا، غلامحسین (1402). فرایند مهارت آموزی درمدل های اقتصاد خلاق به منظور توسعه اکوسیستم کسب و کارهای الکترونیکی، مهارت آموزی، 12(1)، (پیاپی 45)، 142-117.
25. وکیل الرعایا، یونس و نجاتی، سیدعبدالمجید (۱۳۹۸). بررسی عوامل مدیریت کارآفرینانه در مدیریت شرکت‌های تعاونی بر میزان سودآوری این شرکت‌ها، سومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران، انجمن تعالی کسب و کار ایران.
26. ولائی، محمد؛ عبدالهی؛ عبدالله؛ منافی آذر، رضا و صفری، نوید (1394). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه پایدار روستایی با تأکید بر کارآفرینی (مطالعه موردی: دهستان مرحمت آباد شمالی- شهرستان میاندوآب)، برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 5(19)، 149-162.
27. یزدانی، محمد و محمدی، حمید (1387). عوامل مؤثر بر تفکر مدیریت و برنامه‌ریزی کارآفرینان زن روستایی شهرستان مرودشت، مطالعات علوم اجتماعی ایران، 4(19)، 165-151.
28. Aghinejad, A. (2019). The Role of Entrepreneurship in Developing Sustainable Rural Livelihoods, First International Conference on Challenges and New Solutions in Industrial Engineering, Management and Accounting, Sari. (in Persian)
29. Akbari, A. (2014). The role of creative economy in entrepreneurship and income generation of public libraries: A systematic review, Journal of Information Research and Public Libraries, 28(2), 6-25. (in Persian)
30. Akbarpour, M. (2016). The Role and Performance of Villagers’ Empowerment in Entrepreneurship in Rural Areas (Case Study: Central District of Hashtrood County). Geography and Environmental Sustainability, 6(1), 51-66. (in Persian)
31. Alavizadeh, A.M. (2017). Entrepreneurship and its role in sustainable rural development (case study: Ilam province), Farhang Ilam, 18(56), 21-36. (in Persian)
32. Anabastani, A.A., & Javanshiri, M. (2017). Investigating the role of human capital in the formation of creative economy and rural entrepreneurship (case study: villages of Binalood County), National Conference on the Study of Rural Entrepreneurship Development Management Strategies in Iran, Sabzevar. (in Persian)
33. Azar, A., Gholamzadeh, R., & Qanavati, M. (2012). Path-Structure Modeling in Management: Application of Smart PLS Software, Tehran: Negah Danesh. (in Persian)
34. Azizi, M., & Turkashavand, H. (2016). The Role of Entrepreneurship Capital and Creative Economy in Regional Development (with an Intellectual Capital Perspective), First National Conference on Creative Economy, Tehran. (in Persian)
35. Azkia, M., & Ghafari, Gh. (2004). Rural Development with Emphasis on Iranian Rural Society. Tehran: Nei Publishing. (in Persian)
36. Bagherzadeh Houshmandi, K., & Taleb Marneh, H. (2017), Challenges of government empowerment in rural entrepreneurship development, 7th National Conference on Management, Economics and Accounting, Tabriz, Tabriz Industrial Management Organization. (in Persian)
37. Bagozzi, R.P., & YI, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models, Journal of the Academy of Marketing Science, 16 (1), 74-97
38. Brüntrup, M., & Messner, D. (2010). Global Trends and the Future of Rural Areas. Agriculture & Rural Development, 1, 2007.
39. Esposito Vinzi, V., Chin, W., Henseler, J., & Wang, H. (2010). Handbook of partial least squares: concepts, methods and applications, computational statistics handbook series (Vol. II), Springer-Verlag, Europe.
40. Azizolah, F., & Hosseinzadeh, J. (2017). Creative Economy in Iran". Amareh Publishing. (in Persian)
41. Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 39-50.
42. Ghadermazi, H. (2019). Analyzing the role of agricultural entrepreneurship in employment and rural development, Quarterly Journal of Geography and Human Relations, 1 (4), 201-188. (in Persian)
43. Hosseini, S.S. Tajan Jari, N., Abbasi, Z., & Akbari, Kh. (2016), Investigating the role of knowledge management on rural entrepreneurship (case study of villages above Litkoh Amol - Mazandaran Province), First National Festival of Academic Achievements in Rural Entrepreneurship, Tehran, Dr. Shariati Technical and Vocational College for Girls. (in Persian)
44. Hosseininia, S.A. (2019). Geography of Urban Creative Economy Clusters (Case Study: British Cities), Sixth National Conference on Modern Research in the Humanities, Economics and Accounting of Iran, Tehran. (in Persian)
45. Jalalpour, S.S. (2016). Creative economy and entrepreneurship: A comparison of activities carried out in Iran and Malaysia, First National Conference on Creative Economy, Tehran. (in Persian)
46. Kamarudin, K.H., Untari, R., & Ngah, I. (2022). Development of Creative Village and Rural Entrepreneurship in Malaysia and Indonesia: An Exploratory Study. Rural Research & Planning Group International Conference 2018, At Denpasar, Bali.
47. Khodabandeh, L., Hajar., Alizadeh Toli, M., & Bahmani, R. (2014). The role of rural management in the development of entrepreneurship, International Conference on Sustainable Development, Solutions and Challenges with a Focus on Agriculture, Natural Resources, Environment and Tourism, Tabriz, Permanent Secretariat of the International Conference on Sustainable Development, Solutions and Challenges. (in Persian)
48. Khodapanah, K. (2022). Explaining rural creativity and its realization in Iranian rural areas (Case study: Nair County). Journal of Research & Rural Planning, 11(4), 57-71 (in Persian)
49. Khosravipour, B., & Karimi, N. (2019). Analysis of factors affecting rural women's entrepreneurship, Quarterly Journal of Geography and Human Relations, 2 (1), 105-95. (in Persian)
50. Krismiyaningsih, A. M. J. S., Juwita, M., Arifianto, A., & Fahmi, F.Z. (2020). Building the resilience of rural creative entrepreneurship through leadership concept: the case of Kaliabu, Indonesia, IOP Conference Series: Earth and Environmental Science.
51. Lashkarizadeh, M. (2001). The role of creative economy in the economic growth of selected countries. Iranian Social Development Studies, 13(50), 265-278. (in Persian)
52. Lotfizadeh, F., Javan, B., & Javan, F. (2019). Analysis of the effects of entrepreneurship on the economic development of rural settlements in Rezvanshahr County, Fifth International Conference on Management, Psychology and Humanities with a Sustainable Development Approach, Tehran, Center for Strategies for Achieving Sustainable Development. (in Persian)
53. Mair, J., Robinson, J., & Hockerts, K. (2006). Social Entrepreneurship, chapter 8: Social Entrepreneurship: How Intentions to Create a Social Venture are formed: Johanna Mair and Ernesto Noboa, 121-139.
54. Mohammad Kazemi, R., Sadeghi Ordobadi, B., & Hosseininia, Gh. (2019). The process of skill training in creative economy models for the development of e-business ecosystem, Skill Training, 12(1), (serial 45), 142-117. (in Persian)
55. Pourkarimi, B., & Sabouri, M.S. (2011). The role of entrepreneurship in sustainable rural development, First National Conference on Strategies for Achieving Sustainable Agriculture, Ahvaz. (in Persian)
56. Rahimi, M. (2013). Investigating the components of creative economy and oil-based economy, First Congress of Law, Political Science and Social Science Students, Tehran. (in Persian)
57. Salaripour, A.A., Alizadeh Jorkouyeh, F., Faridi Fashtami, A., & Yousefi Matak, H.R. (2013). Identifying the potential for developing creative rural businesses through agricultural tourism (case study: Hendeh Khaleh village). Tourism and Leisure, 7(13), 21-36. (in Persian)
58. Sharifan Dehkordi, S., & Gholam Ali, T. (2017). Entrepreneurship in Smart Organizations, Annual Conference on New Management Paradigms in the Field of Smartness, Tehran. (in Persian)
59. Sharqi, T., & Bagheri, F.S. (2019). Analysis of the component of education in entrepreneurship development in rural entrepreneurship development from the perspective of rural entrepreneurs, case study: Shazand County, Markazi Province, International Conference on Agricultural Sciences, Environment, Urban and Rural Development, Georgia, Payam Noor University, International Center of Georgia. (in Persian)
60. Silva, S.R., Marques, C.S.E., & Galvão, A.R. (2023). Where Is the Rural Creative Class? A Systematic Literature Review About Creative Industries in Low-Density Areas. J Knowl Econ. [DOI:10.1007/s13132-023-01341-6]
61. VakilolRoaya, Y., Nejati, S.A.M. (2019). Investigating the factors of entrepreneurial management in the management of cooperative companies on the profitability of these companies, Third International Conference on New Developments in Management, Economics and Accounting, Tehran, Iranian Business Excellence Association. (in Persian)
62. Valaei, M., Abdollahi, A., Manafi Azar, R., & Safari, N. (2015). Analysis of factors affecting sustainable rural development with emphasis on entrepreneurship (Case study: North Marhamatabad Rural District - Miandoab County), Regional Planning, 5(19), 149-162. (in Persian)
63. Yazdani, M., & Mohammadi, H. (2008). Factors affecting the management thinking and planning of rural female entrepreneurs in Marvdasht County, Iranian Social Science Studies, 8(4), 151-165. (in Persian)

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb