Volume 13, Issue 50 (12-2024)                   serd 2024, 13(50): 0-0 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hosseini kahnooj S, Sojasi Qeidari H. Identifying Challenges Affecting the Formation of Knowledge-Based Businesses (With Emphasis on Development and Commercialization Scenarios in Rural Areas). serd 2024; 13 (50)
URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-4034-en.html
1- Faculty of Literature and Human Sciences, Department of Geography
2- Department of Geography and Rural Planning, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University, Mashhad, Iran. , ssojasi@yahoo.com
Abstract:   (348 Views)
Objective: This study aims to identify key challenges influencing the formation of knowledge-based businesses, with a focus on their development and commercialization in rural areas using the cross-impact matrix approach and scenario planning methodology.
Methods: This study is applied in its objective and employs a qualitative survey method. The statistical sample includes 75 rural business owners and 25 experts, selected based on the principle of theoretical saturation.
Findings: Using content analysis, 54 challenges were identified and categorized into six major groups: 1. Human Resource Management, 2. Taxation and Customs Regulations, 3. Marketing and Sales, 4. Licensing and Supervision, 5. Financial Issues and Market Supply & Demand, 6. Intellectual Property System. Among these, 44 challenges were validated using the fuzzy Delphi technique. The impact of key variables was assessed through MICMAC software, and future commercialization scenarios for rural knowledge-based businesses in Iran were generated using Scenario Wizard software. Out of the 12 identified scenarios, the seventh scenario was deemed the most optimal, as all key drivers were in a favorable state. However, two scenarios: 1. Utilizing customer surveys to understand consumer preferences (E2), 2. Leveraging multiple platforms and channels for advertising (F2) remained in an intermediate position.
Conclusions: The golden scenario extracted in this research revolves around training professional, problem-solving, and creative individuals to address destabilizing risks in the commercialization of rural knowledge-based businesses.
     
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2024/06/30 | Accepted: 2024/11/8

References
1. آزاد، ناصر؛ محمدی پور، مجتبی؛ نقدی، بهمن. (1397). چالش‌های تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با تأکید بر بخش بازاریابی و مالی (مورد مطالعه: پارک فناوری دانشگاه تهران)، نشریه اقتصاد مالی، 12(44)، 189-207. https://journals.iau.ir/article_663799.html
2. آقاجانی، حسنعلی و طالب‌نژاد، عاطفه. (1390). ارزیابی مقایسه‌ای عملکرد مراکز رشد فناوری منتخب در ایران، فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره 13، صص 165-149. https://jed.ut.ac.ir/article_24216.html?lang=fa
3. بابایی فیشانی، محمدرضا؛ خوزین، علی؛ ضیاء، بابک و اشرفی، مجید. (1399). طراحی الگوی اکوسیستم تأمین مالی کارآفرینی فناورانه در کسبوکارهای دانش‌بنیان (مورد مطالعه: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات)، فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 12(48)، 177-192. [DOI:10.22034/iaar.2020.128234]
4. بندریان، رضا و کهریزی، عبدالمجید. (1395). تجزیه و تحلیل ارکان مدل کسب‌وکار سازمآن‌های پژوهش و فناوری به‌عنوان کسب‌وکارهای خدماتی دانش‌بنیان، مجله توسعه تکنولوژی صنعتی، 15(29)، 5-14. https://jtd.iranjournals.ir/article_21961.html?lang=en
5. بیات، سوده؛ ضرغام بروجنی، حمید؛ خواستار، حمزه و تقوی فرد، محمد تقی. (1397). مطالعه کیفی زمینه‌های بقای دانش بومی کسب‌وکارهای مردم محور در ایران، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 4(3)، 27-46. [DOI:10.22059/ppolicy.2018.68240]
6. پورجوهری، امیرحسین. (1401). آینده‌پژوهی جایگاه مدیریت شهری در توسعه کسب‌وکارهای کوچک شهری؛ نمونه مورد مطالعه: کسب وکارهای کوچک تولیدی و خدمات فنی شهر تهران، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، 22(3)، 157-185. http://ecor.modares.ac.ir/article-18-57361-fa.html
7. دادگر، یدالله؛ یزدانی، مهدی و خوئینی، پریسا (1399). بررسی و شناسایی متغیرهای مؤثر بر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در ایران و کشورهای منتخب در افق 2050، مجله بررسی مسائل اقتصاد ایران، 6(1)، 131-147. [DOI:10.30465/ce.2019.4920]
8. سجاسی قیداری، حمدالله؛ شایان، حمید و حسینی‌کهنوج، سیدرضا. (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر شکست کسب‌وکارهای کارآفرینان محلی با روش تئوری بنیانی و رویکرد آینده‌پژوهی(مطالعه موردی: گلخانه داران مناطق روستایی شهرستان جیرفت)، فصلنامه برنامه‌ریزی و آمایش فضا، 22(1)، 154-186. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-16099-fa.html
9. سلیمانی، محبوبه؛ حسین‌قلی‌زاده، رضوان و خوراکیان، علیرضا. (1395)، عوامل سوق دهنده و بازدارنده راه‌اندازی شرکت‌های مستقر در مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، مجله توسعه کارآفرینی، (1) 9، 97- 79. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20082266.1395.9.1.5.7
10. شجاعی فرد، علی(1398). توانمندسازی و ایجاد کارآفرینی روستایی در محیط‌های کسب و کار کوچک(مورد: دهستان آیسین-شهرستان بندرعباس)، فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، (9) 36، 196-185. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516735.1398.9.36.12.1
11. شریف عسکری، صفا؛ کاباران زاد قدیم، محمدرضا؛ حقیقت منفرد، جلال و عدالتیان شهریاری، جمشید. (1399). مدلسازی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی بین‌المللی در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با روش ساختاری تفسیری، نشریه مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 3(4)، 67-86. [DOI:10.22034/jiba.2021.43102.1579]
12. شیرازی، حسین؛ هاشم زاده، غلام رضا؛ رادفر، رضا و ترابی، تقی. (1398). ارزیابی عملکرد تجاری‌سازی فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا بر پایه روش بهترین- بدترین فازی، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 7(2)، 129-159. [DOI:10.22104/jtdm.2019.3167.2096]
13. قاسمی، مریم و یاراحمدی، میترا. (1399). بررسی نقش صندوق کارآفرینی امید در توسعه کسب‌وکارهای خرد در نواحی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان کاشمر)، نشریه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، 9(1)، 219-242. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23224371.1399.9.1.10.3
14. کریمی، عبدالرسول؛ حقیقی، محمد و ناطق، تهمینه. (1398). ارائه الگوی راهبردهای تجاری‌سازی محصولات و فناوری‌های نوین در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، فصلنامه طب و تزکیه، 28(2)، 54-69. https://www.tebvatazkiye.ir/article_93216.html
15. محمدکاظمی، رضا؛ طالبی، کامبیز؛ داوری، علی و دهقان نجم آبادی، عامر. (1400). طراحی مدل توانمندسازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دانش‌بنیان با رویکرد دیمتل، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 16(61)، 16-1. https://journal.iams.ir/article_345.html
16. مردانشاهی، محمد مهدی. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان کشاورزی(مطالعه موردی: مرکز رشد واحدهای فناور طبرستان)، فصلنامه رشد فناوری، 13(52)، 23-16. [DOI:10.7508/jstpi.2017.04.004]
17. مقصودی گنجه، یاسر؛ خانی، ناصر و عالم تبریز، اکبر (1398). توانمندی شبکه‌سازی، ساختار شبکه های کسب وکار و عملکرد تجاری‌سازی در شرکت‌های دانش‌بنیان (مورد مطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان)، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 7(4)، 151-180. [DOI:10.30510/psi.2021.317062.2709]
18. میرزایی، خلیل؛ شکوری، اعظم؛ سپه پناه، مرجان؛ عواطفی کمل، فرشته و سامیان، مسعود. (1402). شناسایی سناریوهای توسعه پایدار روستایی استان همدان (با تأکید بر توسعه کارآفرینی و مشاغل خانگی). اقتصاد فضا و توسعه روستایی. (۴۳) 12، 18-1. http://serd.khu.ac.ir/article-1-3907-fa.html
19. میرغفوری، سیدحبیب الله؛ مروتی شریف آبادی، علی و زاهدی، امیراحسان. (1397). طراحی مدل یکپارچه توسعه سطح نوآوری و تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(28)، 107-142. https://journals.iau.ir/article_540822.html
20. میگون پوری، الهه؛ کاباران زاد قدیم، محمدرضا؛ حقیقت منفرد، جلال و بیات ترک، امیر. (1398). ارائه مدل بومی بین‌المللی شدن مبتنی بر شبکه در کسب وکارهای کوچک و متوسط حوزه فناوری پیشرفته ایران، نشریه جامعه شناسی سیاسی ایران، 2(4)، 728-749. [DOI:10.30510/psi.2021.317062.2709]
21. Aghajani, H.A, & Talebnejad, A. (2011). Comparative evaluation of the performance of selected technology growth centers in Iran. Scientific Research Quarterly Journal of Entrepreneurship Development, 4(3), 149-165. (In Persian). https://jed.ut.ac.ir/article_24216.html?lang=fa
22. Azad, N, Mohammadipour, M, Naqdi, B. (2017). Challenges of commercializing knowledge-based products with an emphasis on marketing and finance (case study: Tehran University Technology Park), Financial Economy Journal, 12(44), 189-207. (In Persian). https://journals.iau.ir/article_663799.html
23. babaei fishani, M. R., khozin, A., ziyae, B., & Ashrafi, M. (2020). Designing a Model of Technological Entrepreneurship Financing Ecosystem in Knowledge-Based Business Case Study: Information Technology and Communication. Accounting and Auditing Research, 12(48), 177-192. (In Persian). [DOI:10.22034/iaar.2020.128234]
24. Bandarian, R., Kahrizi, A. (2017). Analysis of Business model Pillars of Research and Technology Organizations (RTOs) as a Knowledge Intensive Business Services (KIBS). Quarterly journal of Industrial Technology Development, 15(29), 5-14. (In Persian). https://jtd.iranjournals.ir/article_21961.html?lang=en
25. Barari Jirandeh, A., Sajadi, S. M., & davari, A. (2022). Designing a Resilience Model for Start-Ups: A Path to Startups Foresight. Journal of Iran Futures Studies, 7(2), 155-179. (In Persian). [DOI:10.30479/jfs.2023.17059.1390]
26. Bayat, S., Zargham Boroujeni, H., Khastar, H., & Taghavifard, M. T. (2018). Qualitative Research in Indigenous Knowledge Survival of Community Businesses in iran. Iranian Journal of Public Policy, 4(3), 27-46. (In Persian). [DOI:10.22059/ppolicy.2018.68240]
27. Bell, W. (2001). Futures studies comes of age: twenty-five years after The limits to growth. Futures, 33(1), 63-76. [DOI:10.1016/S0016-3287(00)00054-9]
28. Dadgar, Y., yazdani, M., & khoeini, P. (2019). Investigating and identifying variables affecting the realization of the economics of students in Iran and selected countries on the horizon of 2050. Journal of Iranian Economic Issues, 6(1), 101-120. (In Persian). [DOI:10.30465/ce.2019.4920.]
29. Ghasemi, M., & Yarahmadi, M. (2020). Investigating the Role of the Hope Entrepreneurship Fund in the Development of Small Businesses in Rural Areas (Case study: villages of Kashmar county). Journal of Economic & Developmental Sociology, 9(1), 219-242. (In Persian). https://dorl.net/dor/20.1001.1.23224371.1399.9.1.10.3.
30. Karimi, A.R, Haghighi, M, Natiq, T. (2018). Presenting the model of commercialization strategies of new products and technologies in new knowledge-based companies, Quarterly Journal of Medicine and Cultivation. 28(2), 54-69. (In Persian). https://www.tebvatazkiye.ir/article_93216.html.
31. Maghsoodi Ganje, Y, Khani, N, Aleme-Tabriz, A. (2018). Networking capability, business network structure and commercialization performance in knowledge-based companies (case study: knowledge-based companies of Isfahan province), Development and Technology Management Quarterly, 7(4), 151-180. (In Persian). [DOI:10.30510/psi.2021.317062.2709]
32. Mardanshahi, M.M. (2016). Investigating factors affecting the development of information and communication technology in agricultural knowledge-based businesses (case study: Tabaristan Technology Units Growth Center), Growth and Technology Quarterly, 13(52), 24. (In Persian). [DOI:10.7508/jstpi.2017.04.004]
33. Meygoon poori, E., kabaran zad ghadim, M., haghighat monfared, J., & bayat tork, A. (2020). Providing a model of localization based on network-based internationalization in small and medium-sized businesses in the field of advanced technology in Iran1. Political Sociology of Iran, 2(4), 728-749. (In Persian). [DOI:10.30510/psi.2021.317062.2709.]
34. Mirghfouri, S.H, Maruti Sharifabadi, A, Zahedi, A. (2017). Designing an integrated model for developing the level of innovation and commercialization of Iran's knowledge-based companies, Quarterly Journal of Innovation and Creativity in Human Sciences, 7(28), 107-142. (In Persian). https://journals.iau.ir/article_540822.html
35. Mirzaei K, Skakouri A, Sepahpanah M, Avatefiakmal F, Samian M(2018). The identification of sustainable rural development scenarios in Hamadan Province emphasizing entrepreneurship and home businesses. journal space economy & rural development . 12 (43) :1-18. (In Persian). http://serd.khu.ac.ir/article-1-3907-fa.html.
36. Mohammadkazemi, R., Talebi, K., Davari, A., & Dehghan najmabadi, A. (2021). Designing a Model of Empowerment for Small and Medium-Sized Businesses Knowledge-Based with a DEMATEL Approach. Iranian journal of management sciences, 16(61), 1-16. (In Persian). https://journal.iams.ir/article_345.html.
37. Phan, P. H., Siegel, D. S., & Wright, M. (2005). Science parks and incubators: observations, synthesis and future research. Journal of business venturing, 20(2), 165-182. [DOI:10.1016/j.jbusvent.2003.12.001]
38. Pourjohari A. Futurism the Position of Urban Management in Business Development and Small Urban Businesses: Case Study of Small Manufacturing Businesses and Technical Services in Tehran. Journal of The Economic Research. 22 (3). 7. (In Persian). http://ecor.modares.ac.ir/article-18-57361-fa.html.
39. sharifaskari, S., Kabaranzad ghadim, M. R., haghighat monfared,, J., & Edalatian Shahriari, J. (2021). modeling factors affecting international entrepreneurial opportunities recognition in Iranian knowledge-based companies with ISM method. Journal of International Business Administration, 3(4), 67-86. (In Persian). [DOI:10.22034/jiba.2021.43102.1579.]
40. shirazi, H., Hashemzadeh, G., Radfar, R., & Torabi, T. (2019). Evaluating knowledge-based start-up companies’ technology commercialization performance using fuzzy best-worst method. Journal of Technology Development Management, 7(2), 129-159. (In Persian). [DOI:10.22104/jtdm.2019.3167.2096]
41. shojaeifard, A. (2020). Empowering and Creating Rural Entrepreneurship in Small Business Environment Case Study of Hormozgan Province Villages. Regional Planning, 9(36), 185-196(In Persian). https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516735.1398.9.36.12.1
42. Sojasi Qeidari H, shayan H, Hosseini Kahnooj S-R. (2018). Identifying Factors Affecting on Entrepreneurs Local Business Defeat by Fundamental Theory and Futuristic Approach. Journal of Spatial Planning; 22 (1) :154-186. (In Persian). http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-16099-fa.html.
43. Soleimani, M., Hossein Qolizadeh, R., Khorakiyan, A. (2016), driving and inhibiting factors of starting companies located in the Humanities Development Center of Ferdowsi University of Mashhad, Journal of Entrepreneurship Development, 9(1), 97- 79. (In Persian). https://dorl.net/dor/20.1001.1.20082266.1395.9.1.5.7.
44. Stephens, S., & Onofrei, G. (2012). Measuring business incubation outcomes: an Irish case study. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 13(4), 277-285.‌ [DOI:10.5367/ijei.2012.0094]
45. Voisey, P., Gornall, L., Jones, P., & Thomas, B. (2006). The measurement of success in a business incubation project. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13(3), 454-468.‌ [DOI:10.1108/14626000610680307.]
46. Voros, J. (2005). A generalised “layered methodology” framework. Foresight, 7(2), 28-40. [DOI:10.1108/14636680510700094]
47. Zahedi, A. E., Mirghfoori, S. H., & Morovati Sharif Abadi, A. (2018). An integrated map to developing the innovation and commercialization potential of Iranian knowledge-based companies. Cogent Business & Management, 5(1), 1523345.‌ [DOI:10.1080/23311975.2018.1523345.]

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb